Kunskapsdatabas
Behöver jag bygglov för attefallshus?
I de flesta fall behöver man inte bygglov för attefallshus, i vissa fall kan kommunen kräva att man ansöker om bygglov, t.ex. om:
- Om kommunen i detaljplan kräver bygglov för ett område som utgör värdefull miljö.
- Om byggnaden är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller ingår i sådant område.
- Om komplementbostadshuset, tillbyggnaden och inredandet av ytterligare en bostad är inom eller i anslutning till en flygplats eller ett övning- och skjutfält som är av riksintresse för totalförsvaret enligt bestämmelser i miljöbalken.
Om du inte har en tomt i områden som dessa behövs inte bygglov för attefallshus.
Vad betyder bygglovsfritt
Regeringen beslutade år 2014 att man får bygga komplementhus på upp till 25 kvm utan att behöva ansöka om bygglov. Attefallshus är 25 kvadratmeter och har en max höjd på 4,5 meter. Om du vill bygga ett attefallshus på din tomt bygglovsfritt måste det vara 4,5 meter innanför din tomtgräns, Om du bygger det närmare måste du få godkänt från grannarna. Om din tomt angränsar till kommunmark eller allmän väg gäller 4,5 meters gränsen och man kan inte få dispens för detta.
Hur lång tid är kommunens handläggning?
I enlighet med Svensk lag har kommunen fyra veckor på sig att handlägga ärenden för attfallshus. Får ni tillbaka krav av kommunen på kompletteringar tillkommer ytterligare fyra veckors handläggning.
Är husen året om isolerade?
Ja alla våra hus attefallshus, friggebodar och 40 kvm, våra nyckelfärdiga hus på 60 och 70 kvadrat är året om isolerade.
Hur görs en bygganmälan?
Innan ni påbörjar bygget av det nya attefallshus är det viktigt att ni fått ett OK/JA från kommunens byggnadsnämnd.
Så hur görs en bygganmälan för ett attefallshus? Först och främst, uppgifterna som ska skickas in till byggnadsnämnden varierar beroende på attefallshuset ska användas som permanentbostad eller fritidshus och sommarhus.
Om ni vill nyttja ert attefallshus som fritidshus och sommarhus behovs följande dokument skickas till byggnadsnämnden i den kommun attefallshuset ska byggas:
- Uppgifter om fastigheten och vem du är
- Personnummer och din underskrift till ansökan
- Din e-postadress
- Kryssa i att ärendet gäller en anmälan (finns på blanketten)
- Beskriv vad anmälan gälla
- Fullmakt om fakturan ska betalas av någon annan än dig
- Situationsplan
- Fasadritning
- Planritning
- Sektionsritning
- Teknisk beskrivning
- Konstruktionsritning
- I vissa fall behövs en kontrollansvarig, innan ni skickar ni ansökan kontrollera med er kommun om ni behöver en kontrollansvarig.
Tips: Varje kommun har ansökningsblanketter/checklistor som lätt kan laddas ner, är ni osäkra på vart ni hittar ansökningsblanketterna titta på vår lista över byggnadsnämnder eller kontakta kommunen där ni ska bygga attefallshuset.
För er som vill nyttja huset året om som permanentbostad behövs följande dokument skickas till byggnadsnämnden i den kommun attefallshuset ska byggas:
- Uppgifter om fastigheten och vem du är
- Personnummer och din underskrift till ansökan
- Din e-postadress
- Kryssa i att ärendet gäller en anmälan (finns på blanketten)
- Beskriv vad anmälan gälla
- Fullmakt om fakturan ska betalas av någon annan än dig
- Situationsplan
- Fasadritning
- Planritning
- Sektionsritning
- Teknisk beskrivning
- Konstruktionsritning
- Kontrollplan
- Ytterligare handlingar kan behövas
Vad ingår i priset?
Våra hus är nyckelfärdiga, vilket betyder att de är klara att flytta in i när vi levererar husen till er. I vårt pris ingår följande:
- Badrum med toalett, dusch och handfat
- Kök med kylskåp, ugn och spis samt förvaringsytor
- Omgivande terrass med flyttbara sol och vindskydd
- Golvvärme i badrummet
Vad ingår inte i priset?
Vi har gjort en prisuppskattning på det som tillkommer när ni köper hus av oss, tänk på att priserna kan variera beroende på område etc:
- Ansökan till din kommun: 2 000 – 6 000 kronor
- Hantering av bygganmälan 10 000 kronor
- Markarbeten mellan 20 000 – 50 000 kronor
- Plintgrund: 35 000 – 85 000 kronor
- Dragning av vatten och el. Kostnaden här varierar beroende på avståndet men snittpriset är 1100 kr/meter.
- Fraktpris beräknas individuellt
Behöver ni rådgivning eller hjälp med punkterna ovan hjälper vi er naturligtvis med det.
Vilken grund ska jag bygga för mitt nyckelfärdiga hus?
Val av grund ligger hos dig och våra hus kan ställas på den grund du önskar. Det finns ett gäng olika alternativ att välja mellan och beroende på om du till exempel vill använda nyckelfärdiga hus som åretruntboende kan valet av grund variera en aning, vår generella rekommendation av grund är plintgrund.
Så varför plintgrund till nyckelfärdigt hus?
Plintgrund där både ett effektivt och billigt sätt att bygga grund, speciellt om du behöver bygga nyckelfärdigt hus på ojämn eller berggrund då det ofta medför höga kostnader för spräng och schaktarbete.
Hur lång brukar det ta från beställning till leverans?
Våra nyckelfärdiga hus brukar ta mellan 3 – 4 månader att få på plats efter beställning.
Vad är ett nyckelfärdigt hus?
Uttrycket nyckelfärdigt kommer ifrån att huset är så gott som klart när det levereras och det ända man behöver göra för att flytta in är att vrida om nyckeln till huset.